Followers

Saturday, March 8, 2014

Maggie Goreng (copy penang street)



Teringat masa singgah di lebuh downing, penang. Maggi goreng yang pernah member saya try. Dia cakap boleh tahan gak le sodapnyer..Masa maggi ini disediakan, saya sempat tengok demo cara pemunya kedai tu masak.Resepinyer agak2 begini

Maggi Goreng Pedas

1 Bungkus Maggi Cintan (Perisa Kari)
1/2  Biji bawang merah (hiris halus)
2 Ulas bawang putih (hiris halus)
2 ranting batang sawi (daun diasingkan)
2 biji tomato ceri (dibelah 2)
1@ 2 tangkai cili padi (dipotong dua) *ikut kalau nak pedas bleh tambah lagi
1/2 Mangkuk kecil isi ayam * Jika suka boleh gunakan pedal ayam juga
1 Paket perencah maggi kari tadi
2 sudu cili kisar @ cili boh
2 sudu besar sos cili
2 sudu besar sos tomato
1 sudu kicap pekat
1 biji telur ayam
Daun sawi tadi
Minyak 
Garam (sikit jerrr)

Cara goreng:

1. Panaskan minyak, masukkan bawang,bawang putih,batang sawi,tomato ceri,cili padi dan isi ayam.Goreng seketika hingga semua bahan2 tu layu sikit.(walaupun nampak macam sarat tapi bahan2 ni la yang sedapkan maggi tersebut),

2. Rendam maggi ke dalam air panas yang mendidih seketika lebih kurang dalam 3-4 minit. Jangan terlebih rendam sebab maggi akan mengembang dengan cepat. Agak2 nampak maggi dah mulai lembut sikit, toskan air rendaman tadi.Tinggalkan sikit baki air rendaman tersebut bersama maggi tadi.

3. Bahan-bahan yang digoreng layu tadi, boleh la ditambah dengan cili kisar.Goreng cili hingga agak2 masak, masukkan pula sos cili, sos tomato dan sedikit garam. Bila kuah mulai pekat, masukkan maggi bersama airnya untuk kembangkan sikit lagi maggi tersebut. (jika maggi tak cukup kembang,bila makan maggi tu rasa macam mentah dan keras) 

4. Tambah daun sawi, kicap pekat dan perencah maggi tadi.Goreng dalam api yang sederhana besar, sebab nak keringkan kuah maggi tersebut. Tolak maggi ketepi kuali, besarkan api, pecahkan telur dan didihkan sebentar. Dah nampak separuh masak telur tu, kaup maggi ke atas telur tu dan goreng dengan pantas sikit. Kalau tak cepat, maggi akan rentung. Dah berkerak sikit maggi tu dah boleh tutup api dan dah boleh hidangkan.

Rupanyerr..
.Gunakan api yang garang, boleh jadi sedap maggi tu
.Gunakan pelbagai bahan sayuran juga boleh sedapkan maggi tu
.Bagi yang tak makan pedas, resepi ni agak menyengat bagi anda
.Bagi yang suka pedas, puas makan la jawabnyerrr... 

Selamat mencuba

No comments:

Post a Comment